Kesäihottumasta?

Keskustelua suomenhevosen kasvatukseen liittyvistä asioista

Valvojat: Tähtitomu, VP, Muusa

Kesäihottumasta?

ViestiKirjoittaja katjaana » 23 Loka 2006, 13:47

Esiintyykö kesäihottumaa jossain tietyissä suvuissa? Vai onko se vain onnenkauppaa saada terve hevonen? Ja onko siitä tietoa, että kuinka ihottuma periytyy?
Olen kuullut puhuttavan, että on muutama ori kenen jälkeläisissä ihottumaa esiintyisi.
Tarkoituksenani ei ole aiheuttaa mielipahaa eikä riitaa, enkä myöskään kohdista tätä kysymystä kehenkään tiettyyn hevoseen yms. Kunhan kyselen....
-Katja
katjaana

ViestiKirjoittaja Helmi » 24 Loka 2006, 16:20

Omakohtaista kokemusta on kesäihottumasta, tamman isä Viesker. Ja ihan omin silmin olen muitakin hanganneita vieskeriläisiä nähnyt. Tämähän nyt ei mitään todista, mutta harmillista joka tapauksessa. Meidän tammalla ihottuma puhkesi kaksi vuotta sitten, 4-vuotiaana. Tänä kesänä oli todella paljon apua kunnon ihottumaloimesta ja päähupusta. Laitumella tamma ei ollut, kun oli treenissä kesän. Ajatuksissa on kokeilla siedätys ym seerumihoitoja jatkossa, mutta loimesta oli kyllä suuri apu tänä kesänä, eipähän miljoonat paarmatkaan kiusanneet neitiä.

Taitaa vaan olla että varsinkin "raviäijien" keskuudessa näitä hankureita käytetään jalostukseen. Muut ominaisuudet kompensoi, kenties. En nyt halua mitenkään yleistää, mutta näin se taitaa olla.

Mutta jos esim. Viesker jossain määrin "periyttää" tätä ihottumaa, niin sen jälkeläismääräthän ovat aivan eriluokkaa verrattaessa R-puolen oreihin, jotka usein yhdistetään ihottumaan. Enemmän olisin huolissani näistä paljon käytettyistä oreista kuin muutaman tamman vuodessa astuvista R-oreista.

Mutta niin kauan kun ihottuman periytymisestä ym ei tiedetä tarpeeksi, täytyy vaan jokaisen käyttää omaa harkintaansa orivalinnoissa ja toivoa parasta.
Helmi

ViestiKirjoittaja scutellaria » 25 Loka 2006, 15:31

Eikös kesäihottuma periydy resessiivisesti?

Joskus hevostalli.netistä bongasin seuraavanlaisen listan, otsikkona kesäihottumaiset tai kesäihottumaa kantavat suomenhevosoriit:

Kelmi
Samuli
Pilven-Poika
Vahto
Valpurin Vesa
Valko-Purje
Vokker
Vieteri
Jeviiri
R.V. Vire
Hovi-Ari
Suikku
Etteri
Hero II

Listan paikkaansapitävyydelle en ota kantaa.
scutellaria

ViestiKirjoittaja Heidi » 25 Loka 2006, 22:41

Voi kun olis tietoa asiasta enemmän, siis ihan faktatietoa! Meillä yksi tamma on selkeästi kesäihottumainen, on pitkälti keskisuomalaista sukujuurta ja olen livenä nähnyt sen kaikki vanhemmat kahdessa polvessa, ja osan neljänteen polveen. Kaksi isäoreista esiintyi kilvanajossa koko uransa harjat siilinä (syytä en tiedä, muoti vai hankaaminen), muilla vanhemmilla ei mitään merkkiä kesäihottumasta. Eli mitä tästäkin pitäisi ajatella, jos noin niinkuin periytymistä pohtii?
Heidi

ViestiKirjoittaja Tähtitomu » 26 Loka 2006, 11:14

Kesäihottumasta on sanottu, että alttius sairastua siihen periytyy, ei itse ihottuma. Minulla oli itselläni kesäihottumainen ruuna (i.Joiku-Poika, ei.Veijari), jonka lähisukulaisista en tunne yhtään kesäihottumaista, ja muitakin tämmöisiä on tullut vastaan (kuten tuo Heidin tamma). Olenkin taipuvainen ajattelemaan, että alttius sairastua on suurimmalla osalla suomenhevosista (kuten myös shettiksistä, issikoista ja newforesteista), ja lisääntyneet ympäristöekijät ovat saaneet vain nyt taudin puhkeamaan useammille. Myös kesäihottumasta puhuminen on lisääntynyt, mikä osaltaan vaikuttaa siihen, että tauti tuntuu yleistyneen räjähdysmaisesti. Maailman sivuhan hankureita on ollut, nyt niistä vain puhutaan enemmän ja niitä onkin enemmän. Luulisin että vaikuttavin ympäristötekijä on polttiaisten lisääntyminen. Jos kerran hirvikärpäsiä ei vielä kymmenkunta vuotta sitten ollut, mikseivät myös polttiaiset olisi lisääntyneet?
"Minä se olen, joka ratsastan läpi savun,
punaisella puuhevosella, unessa, yksin."
(Matti Paloheimo)
Tähtitomu

ViestiKirjoittaja Aamutuima » 26 Loka 2006, 17:32

Minun täytyy tunnustaa tuurini, ei ole kesäihottumaisia hevosia lähipiirissä ollut. Mitä mieltä olette kesäihottumaisen käytöstä siitoksessa? Miten paljon "hankurin vika" vaikuttaa esim. kantakirjalausunnossa, hylätäänkö hevonen pahan kesäihottuman takia (jossain ktk-lausoinnoissahan on maininta hankaamisesta)?
Aamutuima

ViestiKirjoittaja Heidi » 27 Loka 2006, 10:06

Ole Aamutuima onnellinen, kun olet välttynyt tuolta riesalta! Sillä tosi riesa se on, enkä nyt tarkoita hoitajalle aiheutuvaa lisääntynyttä työtä, vaan sitä tukalaa olotilaa, minkä vaiva hevoselle aiheuttaa. Yksi klinikkaeläinlääkäri kerran totesi, että taitaa puunpainaminenkin jäädä inhottavuudessaan kesäihottumalle toiseksi, ja alan kallistua samalle kannalle, kun kokemusta on kummastakin omilla hevosilla. Onneksi ihottumaloimet on keksitty ja sillä saa hevosen liki oireettomaksi. Sitäpä en tiedäkään, kuinka kantakirjauksessa asiaan suhtaudutaan, mutta eihän puunpainajiakaan pitäisi hyväksyä, mutta ainakin kaksi suomenoria kantakirjassa on, ovat sata varmasti puunpainajia ja toisen kantakirjalausunnossa lukee, että kaulan alaosan lihakset paksuuntuneet. Loimen ansiosta on kyllä helppo saada jouhet pysymään kunnossa, eli kantakirjauksessa ei välttämättä edes epäillä kesäihottumaa. Tällä en nyt tarkoita, että näin pitäisi toimia ja kesäihottuma pimittää. Me ollaan tehty tuon tamman kanssa ratkaisu, että ei kantakirjata (tarvittavat kilpailusaavutukset on jo kasassa) eikä myöskään astuteta (paitsi jos vaivaan löytyy pysyvästi parantava hoito, mikä kyllä on epätodennäköistä).
Heidi

ViestiKirjoittaja Aamutuima » 27 Loka 2006, 18:45

Juu, olen onnellinen kun olen kesäihottumaisilta välttynyt (ja koputan puuta, ettei niitä tulisikaan...) ! Paljon olen seuraillut näitä kesäihottumakeskusteluja, kun tuntuu tuo kesäihottuma olevan aika yleinen suokkien joukossa.

Miten helposti tuo kesäihottuma periytyy? Onko jollain kokemusta terveen hevosen kesäihottumajälkeläisestä tai kesäihottumaisen terveestä jälkikasvusta? Siis ihan varmaa tietoa, että vanhemmat ovat molemmat olleet terveitä.

Joskus katselin erästä myynnissä olevaa upeaa tammaa, jolla oli maininta kesäihottumasta ja jäi sitten kyselyt tammasta kun tuo kesäihottuma epäilytti :( . Myös rahanmeno on varmaan iso, kun pitää ihottumaloimia ym. hoitokonsteja hankkia.
Aamutuima

ViestiKirjoittaja Taika » 10 Helmi 2007, 18:55

Minäkin kuulisin mielelläni aiheesta enemmän. Olen ostanut suokin, jolla epäilen olevan jonkin verran oireita kesäisin. Sen harja oli millisiili, kun ostin sen talvella ja omistaja kertoi sen laitumella hankaavan itseään jonkin verran, mutta mikään hankuri ei kuulemma ole. Epäilen lievää kesäihottumaa. Haluaisin varautua asiaan ennakkoon ja kaipailisin lisätietoa aiheesta. Loimet on tuttuja ja tiedän, että jotkut issikan omistajat ovat saaneet avun luontaishoidoista. Auttaako tavallinen sääskimyrkky, päivittäin lisättävä tai pitkävaikutteinen? Onko kesäihottumainen hevonen automaattisesti herkkänahkainen hyttysten suhteen myös siten, että hätäilee ilman loimea ollessaan, hermostuu itikoista tms? Kuinka ihottumahevosta voi käyttää työssä kesällä? Pitääkö mennä koko ajan miljoonaa? Onko kellään ollut käytössä mitään kutinalääkettä (Hevostalli.netissä puhuttiin Ataraxin käytöstä tai antihistamiinista, jotka tietysti eläinlääkärin määräämiä)?

Kutina on kamala vaiva.
Taika

ViestiKirjoittaja välke » 14 Helmi 2007, 00:13

Onkohan mutua/tutkittua tietoa, vaikuttaako maantieteelliset alueet hevosten sairastumiseen? Kuinkahan puolestaan tämä ilmastonmuutos? Entä sukusiitosaste kannassa? Kovasti kun ovat sangen arktisia/ alkukantaisia/ suhteellisen suppeita rotuja mm. issikat ja suokit.
Ihan vertailuna esim. LV-ravuriin joilla en ole ihottuma-alttiuteen/sairauteen törmännyt. Tosin sielläkin vallitsee selkeät isäoriit mutta syntyvien varsojen määrä (geenipoolin laajuus) on aivan toista luokkaa. Tällaisia iltapohdiskeluja...
välke

ViestiKirjoittaja Tähtitomu » 14 Helmi 2007, 00:34

Minulla on tosiaan kokemusta tuon oman kesäihottumaisen lisäksi yhdestä huomattavasti pahemmasta tapauksesta. Sillä ihottumaa pidettiin kauan aikaa valkuaisaineallergiana, joten hevonen oli kesätkin kuivassa ruohottomassa tarhassa. Ilman loimea tietysti (en tiedä miksei omistaja loimea hankkinut, vaikka kahtena viimeisenä kesänä olisi ollut ihan järkevää jo kokeilla kun hankaus vain jatkui täydellisestä vihreänsyöntikiellosta huolimatta), ja hankaus oli sen mukaista: tamma piehtaroi lankatarhassa jatkuvasti ja valjastettaessakin koitti kääntää itsensä seinää tai aisaa vasten hangatakseen hännänjuurta. Sillä oli verestäviäkin haavoja, harja kokonaan pois ja hännänjuurikin kutkattu. Mutta ei sillä täpöä tarvinnut ajaa, ihan normaalisti pystyi kyllä ajamaan. Varmasti ihottuma vaikutti kyllä ulosantiin, tuskin tamma oli parhaimmillaan starteissa. Uskon, että loimen kanssa tämäkin tamma olisi ollut melko oireeton.

Omallani ainoa hoito oli loimi, mutta sitä ennen käytin homeopaattista ruokaöljyyn tehtyä itikkakarkoitetta, jossa oli piparminttua ja laventelia. Se oli aikaa hyvää, rauhoitti ihoa ja paransi sitä. Lointa ruuna suorastaan rakasti ja pysyi sen kanssa melko oireettomana, jonkun verran joskus hankasi, muttei saanut ihoa rikki ja oli selkeästi tyytyväisempi. Muita lääkkeitä ei sillä tosiaan ollut.

Itse en ainakaan kortisonia alkaisi antaa, hyötyä ei oikein ole ja pitkäaikaisesti käytettynä se on huonohko ratkaisu.
(Matti Paloheimo)
Tähtitomu

ViestiKirjoittaja Heidi » 14 Helmi 2007, 23:05

Joskus aiemmin oli ihan tavallista, että kesäihottumahevosen sanottiin olevan allerginen vihreälle ruoholle ja ei sitten pistetty laitumelle, mutta oireet vain jatkuivat. Eipä tästä ole kuin viitisen vuotta, kun yksi ammatikseen hevosia 20 v. treenannut väitti minulle samaa. Tokihan se on ollut aiemmin helppo sekoittaa, kun kevät, ruoho ja polttiaiset ilmaantuu samaan aikaan.

Oman kesäihottumaisen kanssa (ja nyt on kyseessä varma polttiaisallergia) ennaltaehkäisy on se tärkein eli ihottumaloimi aina muulloin päällä paitsi töitä tehdessä. Ötökkämyrkyt eivät ole meillä tehonneet polttiaisiin (kaiken merkkisiä kokeiltu). Valkosipulin syöttö, kukkatipat ja mitä vielä onkaan kokeiltu, kaikki tuloksetta. Jos tamma on päässyt jossain vaiheessa hankaamaan, pesun jälkeen levitän harjamartoon ja häntäruotoon Feibosin Equie-Lotionista, vedestä ja laventeliöljystä tehtyä seosta, tuntuu rauhoittavan ihoa. Lääkkeitä en ole käyttänyt enkä aiokaan käyttää, kyseessä kilpahevonen ja nykyisellään radalla hiitatessakin voi doping-näytteen joutua antamaan. Seuraava kokeilu on vielä keväällä seerumivalmistehoito, ohjeet näytteenottoa varten jo tilasinkin valmiiksi. Sitten onkin varmaan melkein kaikki kokeiltu.
Heidi

ViestiKirjoittaja Seija V » 16 Helmi 2007, 16:35

Minun mielipiteeni on, ettei hankuria tai hankaamisesta epäiltyä hevosta saisi varsottaa. Varsinkin jos sukulinja ei ole tämän ainokaisen varassa. Ihottuma on parhaimmillaan hevoselle täydellinen helvetti josta vain kuolema helpottaa. Niin kauan kuin meillä ei ole DNA-testiä kesäihottuman kantajien selvittämiseksi, pitäisi ongelmaan suhtautua mieluummin liian hysteerisesti kuin suuripiirteisesti.
Läsiliike Vainio
Laukkitakuulla!
Seija V

ViestiKirjoittaja Tähtitomu » 16 Helmi 2007, 16:59

Polttiaisallergiaa ei tosiaan aiemmin tunnettu lainkaan, ja uskon että moni hiukan nuorempikin pitkän linjan hevosihminen väittää yhä, että polttiaisallergia on tyttöjen höpötystä. Luulen, että osa takavuosien "valkuaisallergisista" hankureista on ollut polttiaisallergisia.

Olen itse yhä sitä mieltä, että ympäristöolosuhteet ovat yleistäneet polttiaisallergiaa. Sen takia pelottaa liika hysterisointikin, ainakin tietty turha leimaaminen, sillä jos tiukimmalla seulalla katsotaan, ei ole kai montaa sukua, josta ei kaivamalla jostain päin löytyisi ainakaan yhtä hankuria. Olen sitä mieltä, että niin kauan kuin ihottuman periytymisen mekanismia ei tiedetä, ainoastaan selvät pahat hankurit olisi jätettävä jalostuksen ulkopuolelle, etenkin jos eivät ole ainutlaatuisia huippuyksilöitä.
(Matti Paloheimo)
Tähtitomu

ViestiKirjoittaja ~*~ » 20 Helmi 2007, 12:23

Aikanansa ravikuningas Vieterikin oli lievä hankuri ja paljon olisi menetetty, jollei oria olisi käytetty siitokseen. Koko Uljaanpojan (Vilperin kautta tulevaa) isälinjaa tuskin enää olisikaan, ei Vilperin muista pojista kuitenkaan jäänyt varsinaista siitostykkiä.

Nykypäivänä ei taida olla yhtäkään ihottumavapaata linjaa, vaan hankureita löytyy linjasta kuin linjasta. Ehkä kesäihottumaa ei enää voida jalostaa kokonaan rodusta pois, mutta henkilökohtaisesti toivoisin, että edes ne selvät hankurit jätettäisiin käyttämättä siitokseen.

Eläinlääkäriltä olen kuullut, että myös teollisilla, ulkomaisilla rehuilla oletetaan olevan oma vaikutuksensa kesäihottuman lisääntymiseen (mutta hekin ovat olleet sitä mieltä, että ilmastonmuutos on ollut se suurin). Sinänsä tämä voisikin pitää ihan paikkansa, sillä harvemmin 1980-luvullakaan (saati sitä aiemmin) hevosia ruokittiin teollisilla rehuilla, tänäpäivänä jopa useilla eri rehuilla.
~*~

Seuraava

Paluu Kasvatus, suvut ja kantakirjaus